کنایه ها و گلایه های صریح روحانی

رئیس جمهور با تأکید بر این که برادرانه در کنار هم باشیم، گفت: وحدت و انسجام مان را حفظ کنیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم و نگذاریم شکاف ها در جامعه بیشتر شود.
اگر کارمند و مدیر زیر دست شما به مردم احترام کافی نمی گذارد غاصب است
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح روز گذشته در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید سخن می گفت، تصریح کرد: باید باورمان شود بالاتر از نوکری ملت نداریم، ما بالاتر از این نیستیم که خادم و نوکری برای مردم باشیم و اگر کسی خود را بالاتر از خادمی می داند پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم سالاری دینی را هم لمس و حس نکرده است. وی افزود: اگر کارمند و مدیر زیر دست شما به مردم احترام کافی نمی گذارد و ادب لازم را به خرج نمی دهد، او نمی تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد و غاصب است.
اگر رفتار ما با مردم بهتر شده، مسیر این انقلاب درست است


رئیس جمهوری با انتقاد از روش های گزینش در کشور خاطرنشان کرد: چقدر ما «سین - جیم» کنیم، غسل و وضو می پرسیم که ربطی به گزینش ندارد، از آبا و اجداد و همسایگان و از محل کار وی می پرسیم اما یک کلمه نمی پرسیم آیا متعهد به خدمت  هستید؟ آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می دانید یا خیر؟ روحانی یادآور شد: اگر از سال 58 که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب است، رفتار ما با مردم بهتر شده، پس مسیر این انقلاب درست است، اگر رفتار ما بدتر شده پس مسیر این انقلاب نادرست است. رئیس دولت تدبیر و امید افزود: نفهمیدیم انقلاب یعنی چه، اساس این انقلاب احترام به مردم و حل مشکل آنان است، اگر دولت درجلسات خود، آیین نامه ای را وضع کند که گره ای را باز کند و اگر این 20 خان را امسال به 10 خان کاهش دادیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم می شود چهلمین سال انقلاب را فهمیده ایم.
مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند!
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در هرکاری بخواهیم انجام دهیم اگر مردم را قانع کنیم نه تهدید، آن ها را همراه خود کنیم و آن ها از ما پشتیبانی کنند، ما موفق می شویم. در ارز، صادرات غیر نفتی، توطئه های دشمن و اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می شویم یعنی باید آنان را همراه کنیم. باید برای آن ها توضیح دهیم که بدانند مشکل ما کجاست؟ وی گفت: اگر مردم مشکل ما را درست لمس نکنند و اگر دیگران بیایند راه انحرافی پیش پای مردم بگذارند می توانند آن ها را تحریک کنند، چرا که مردم اطلاع کافی ندارند و آن مدیر توضیح کافی را نداده است، برنامه آینده را نمی بینند و مشکل فعلی را می‌بینند، ناراحت می شوند و ممکن است به خیابان بروند و داد بزنند که همه این ها سر جای خودش. رئیس جمهور از این که دولتمردان با مردم کم حرف می زنند، انتقاد کرد و یادآور شد: مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند، نمی‌دانم چه کسی به آن ها گفته است و از چه چیز می ترسند.
هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند
روحانی با تاکید بر این که ما در صندلی وظیفه و قانون نشسته ایم، یادآور شد: قانون اساسی به ما اختیارات داده است. بالاترین قدرت در کشور قدرت اجرایی و بالاترین بار مسئولیت بر دوش بخش اجرایی است. قدرت را هم قانون اساسی به او داده است.  وی ادامه داد: محکم و قاطع باید راه خودمان را برویم. هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند. دستگاه نظارتی حق ورود در کار اجرایی ندارد. اگر نظری دارد می خواهد آن را ارائه کند، اشکالی ندارد. رئیس جمهور خطاب به دستگاه های نظارتی تاکید کرد: تو دستگاه نظارتی هستی اگر تخلفی دیدی باید بر مبنای قانون و نه بر مبنای عقل ناقص عمل کنی. عقل ناقص تو که مبنا نیست آقای دستگاه نظارتی. در چهارچوب قانون باید حرف بزنی. روحانی خطاب به مدیران دستگاه های دولتی همچنین گفت: به برخی از نامه ها و تهدیدات اعتنا نکنید اگر می ترسید به آن ها جواب دهید برای من بفرستید تا من پاسخ دهم.
اگر کسی از تلفن یا اخم یک نفر بترسد و عقب‌نشینی  کند این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود
روحانی با اشاره به این که مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند،بیان کرد: وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود.
نصیحت کار شما نیست، دولت باید برنامه ریزی کند
رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: درست است که ما مشکل آب داریم. دولت در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشکسالی داریم، دولت باید برنامه بدهد .نصیحت هم کار شما نیست، علما، ائمه جمعه خیلی ها بلدند که نصیحت کنند، شما نمی خواهد منبر بروید شما مدیر اجرایی هستید دولت باید برنامه ریزی کند. وی افزود: در مسئله فساد هم می گوییم، فساد هست. آیه و روایت را علما می خوانند ما به عنوان دولت باید برنامه ریزی کنیم که فساد ایجاد نشود یا کم شود.
در ادارات باید در همان طبقه همکف پاسخ مردم را بدهید
رئیس جمهور خطاب به مدیران دولت تأکید کرد: رابطه مردم با میز اداری را قطع کنید. هیچ کس در اداره حق ندارد از پله بالا برود. یک نفر در همان طبقه همکف باید پاسخ مردم بدهد . شما بروید بالا و پایین، چرا مردم بالا و پایین بروند؟ ده بار که بالا و پایین رفتید یاد می گیرید به اتاق 15 حواله ندهید.
با جنگ و دعوا که امر به معروف درست نمی شود
رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: فضای مجازی برای نظارت عامه مردم است فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر، بعضی می گویند از طریق موبایل را قبول نداریم باید در خیابان یقه مردم را بگیریم. با یقه مردم را گرفتن امر به معروف درست نمی شود. با جنگ و دعوا که امر به معروف درست نمی شود.
توضیحات روحانی درباره سیاست های ارزی دولت
دکتر روحانی با بیان این که من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم، افزود: چهار سال قبل می رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می کردیم در هواپیما می گذاشتیم، بیمه می کردیم  از فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می آوردیم. صبح چند گونی دلار را به صرافی ها می دادیم، صرافی ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند، چطور تقسیم می کردند و به کی می دادند؟ وی به شرایط ارز در چند ماه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند گرگ های خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ که وارد این بحث نمی‌شوم، امروز در شرایطی قرار گرفتیم که نمی خواهم بگویم شرایط امروز در ارز بهترین و مطلوب ترین است، اما من دنبال یک شیوه دیگری هستم البته الان ممکن نیست، یک سال یا دو سال دیگر و در شرایط بهتر این کار را انجام می دهم ولی در شرایط فعلی با وضعی که داریم به نظر من یک تصمیم کاملا درست بوده که گرفته شده است. رئیس جمهور تاکید کرد: مشکلی که ما در این سیستم ارزی به وجود آوردیم برای قاچاقچیان است که به آن ها سخت می گذرد. به هر حال ما مسئولیتی نداریم که قاچاقچیان خواب راحت داشته باشند. متخلفان نباید خواب راحت داشته باشند. روحانی ادامه داد: یک گروه دیگر هم وجود دارد که با این سیستم ارزی دچار مشکل شده اند؛ آن هایی که می خواستند پول را از کشور خارج کنند و در کشوری آپارتمانی بخرند. این هم به ما ربطی ندارد. ما که می گوییم بهترین ویلاها در همین کشور است اما خوب دلش می خواهد برود در فلان شهر در فلان کشور بخرد ما متعهد نیستیم که پول آن را تهیه کنیم. روحانی از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، دستگاه های اجرایی و معاون اول خود برای اقدامات ارزی تشکر کرد و گفت: تک نرخی شدن ارز برای مردم خوشحال کننده و تودهنی برای کار آمریکا در 22 اردیبهشت بود.
دستگاه ها و نهادهایی را که مالیات نمی دهند، اعلام کنید تا مردم کالای آن ها را نخرند
رئیس قوه مجریه با اشاره به سیاست های دولت درباره حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: آن هایی که مالیات نمی دهند اگر یک عذر قانونی دارند، اعلام کنید. آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کنید چه کسانی به هر دلیل مالیات نمی دهند. همه باید مالیات دهند. شما در سایت اعلام کنید که این دستگاه ها و نهادها مالیات نمی دهند. مردم بدانند که کالای آن ها را نخرند. آن کسی که مالیات نمی دهد چرا از آن کالا بخرند. او حق مردم را نمی دهد.
دست در دست یکدیگر بگذاریم و نگذاریم شکاف ها در جامعه بیشتر شود
روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: به آینده کشور کاملا مطمئن باشید. به بقای این انقلاب و نظام 100درصد مطمئن باشید، این انقلاب و نظام به دست من و شما به وجود نیامده است. این انقلاب و نظام به دست یک ملت بزرگ به وجود آمده است. وی تصریح کرد:همه ملت ما پای کار هستند و هیچ کس از آن شعار روز اول انقلابش یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی بر نگشته است. ملت تصمیم گیر هست و خدا همیشه ما را یاری کرده است. رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که مسلما انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمام اهدافش راه خود را ادامه می دهد، اظهار کرد: تبلیغات و حرف های این و آن، نه در روحیه ملت بزرگ ایران و نه در روحیه ما تاثیرگذار است. وحدت و انسجام مان را حفظ کنیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم و نگذاریم شکاف ها در جامعه بیشتر شود، برادرانه در کنار هم باشیم.